جولان مالاریا در سیستان و بلوچستان، شناسایی 133 مبتلا

به گزارش مجله سرگرمی، علائم بیماری مالاریا تب و لرز، عرق، درد ستون فقرات، تهوع و استفراغ، زردی چهره و عطش فراوان است

جولان مالاریا در سیستان و بلوچستان، شناسایی 133 مبتلا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: 133 بیمار مبتلا به مالاریا از ابتدای سال جاری تا به امروز با مشارکت فعال نظام سلامت در سیستان و بلوچستان شناسایی شده است.

به گزارش ایرنا، حبیب غزنوی گفت: در فروردین 1401 در مجموع 14 مورد مبتلا به مالاریا در سطح استان شناسایی شده این در حالیست که از ابتدای سالجاری تا امروز در مجموع 133 مورد مبتلا به مالاریا در شهرهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان شناسایی شده است.

وی با اشاره به گرم شدن هوا و بارندگی اخیر انجام شده در ایران و پاکستان اضافه کرد: ترددهای غیرمجاز از گذرگاه های غیر رسمی و سکونت در فضای باز از یکسو و بعلاوه بارندگی ها از دلایل خیزش مالاریا محسوب می گردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه در سالجاری خوشبختانه هیچ گونه فوت ناشی از این بیماری در استان نداشته ایم به شناسایی یک هزار و 251 مورد مبتلا به مالاریا در سال 1401 در سیستان و بلوچستان اشاره نمود و گفت: خوشبختانه با شناسایی به موقع این موارد و تحت درمان قرار گفتن آنان هیچ گونه فوت ناشی از این بیماری در سال گذشته نیز نداشته ایم.

وی اعلام کرد: شهرستان سراوان و سیب و وسوران به دلیل هم مرزی با کشور پاکستان و بعلاوه ترددهای غیر قانونی، بیشترین موارد ابتلا را در بین شهرستان های تحت پوشش دانشگاه داشته است.

غزنوی با بیان اینکه علائم این بیماری تب، لرز، عرق، درد ستون فقرات، تهوع و استفراغ، زردی چهره و عطش فراوان است اظهارداشت: از هم استانی های عزیز تقاضا داریم در صورت داشتن این علائم به نزدیکترین مرکزبهداشتی و درمانی مراجعه نمایند.

وی تاکید نمود: مردم در مناطقی که مالاریا شایع هست از خوابیدن در فضای باز خودداری، پوست خود را بپوشانند و پنجره ها و دیوارهای خانه خود را به حشره کش آغشته نمایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ابرازامیدواری کرد که با آگاهی بخشی و آموزش به مردم و انجام عملیات های سمپاشی، لاروکشی، مه پاشی و تشدید بیماریابی شاهد کاهش موارد مثبت بیماری مالاریا باشیم.

منبع: عصر ایران
انتشار: 30 فروردین 1402 بروزرسانی: 30 فروردین 1402 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 164501

به "جولان مالاریا در سیستان و بلوچستان، شناسایی 133 مبتلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جولان مالاریا در سیستان و بلوچستان، شناسایی 133 مبتلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید